Maminka.czSport

Česká obec sokolská motivuje ke sportu nejmenší děti pomocí nové cvičební metody

redakce 12.  2.  2018
Již dlouho a často se v médiích hovoří o tom, že zdravotní kondice českých dětí není dobrá a dětská obezita je stále rozšířenějším jevem. Sokol o problému jen nemluví, ale nabízí i řešení. A začíná už s dětmi v mateřských školách. Pro ty je určena nová cvičební metoda Svět nekončí za vrátky – cvičíme se zvířátky, jejíž autorkou je sestra Věra Smejkalová. Položili jsme jí proto několik otázek.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Pro ty je určena nová cvičební metoda Svět nekončí za vrátky – cvičíme se zvířátky, jejíž autorkou je sestra Věra Smejkalová. Položili jsme jí proto několik otázek.

Jak se celý projekt vůbec zrodil – byla představa o tom, že pro rozhýbání malých dětí vyvinete novou metodu cvičení, nebo se tento nápad dostavil až později?

Původní nápad chtěl navázat na projekt Českého olympijského výboru Sazka Olympijský víceboj, který je realizován na základních školách. Jeho součástí je ještě Sportovní žákovská knížka pro 1.–3. ročník.

Původně nás nadchla myšlenka, že bychom byli s předškolními dětmi jakýmsi předstupněm tohoto projektu, který pomůže připravit na další rozvoj a zdokonalení pohybových dovedností ve školním věku.

Pro děti je velmi důležitá motivace, která je zvolena v jim blízkém prostředí – světě zvířátek. A neméně důležité bylo strhnout děti a rodiče k tomu, aby se pohyb stal samozřejmou součástí jejich života.

Adrenalin pro děti? Zkuste parkour. Děti se naučí překonat překážky a věřit si

Z čeho vaše metoda vychází a čím je specifická? Čím se odlišuje od „běžného“ cvičení s dětmi?

Metoda vychází z cvičebních programů České obce sokolské, které jsou základem pro práci s předškolními dětmi (oddíly rodičů a dětí a předškolních dětí). Ve své podstatě se neodlišuje od běžného cvičení, jsou v ní obsaženy základní prvky, které chceme děti naučit.

Protože vycházíme z celoročních plánů toho, čemu chceme děti naučit, je třeba jednotlivé úkoly trénovat v delším časovém období. Významné je i to, že součástí jsou další dvě kapitoly – „rozumové“ úkoly, které jsou důležitou součástí práce v závěrečných odpočinkových chvilkách.

A v neposlední řadě i kapitola „netradiční činnosti“, která přináší těsnější spolupráci s rodiči při společných akcích.

Které vlastní zkušenosti pro Vás byly při její tvorbě nejzásadnější?

Dlouholetá cvičitelská a lektorská činnost, která mi poskytuje znalosti a dovednosti zúročující mnoho let práce s dětmi. A samozřejmě také radost z práce s nimi.

Jak se Vám daří prosazovat metodu v mateřských školách? Podle toho, že programu se účastní už skoro 50 000 dětí, to vypadá na bezproblémovou spolupráci?

Mateřské školy již od nultého ročníku byly velmi nadšené. Paní učitelky neměly připomínky, naopak se velmi vstřícně zapojily do projektu, který pro ně podle jejich vyjádření znamená velkou pomoc při tvorbě pohybových programů.

Ocenily také to, že se v projektu využívá běžné náčiní a nářadí, které v mateřinkách znají. Spolupráce je velmi dobrá i díky koordinátorce projektu, která s nimi komunikuje a snaží se jim vyjít vstříc.

Svět nekončí za vrátky – cvičíme se zvířátky

Celoroční aktivity pro předškolní děti

Myšlenka na celoroční projekt probíhající v oddílech předškolních dětí vznikla v roce 2014. Projekt je inspirován především obsahem naší pravidelné činnosti v tělocvičných jednotách, jeho záměrem je prezentovat pohyb jako každodenní přirozenou potřebu dětí a zdravé řešení volnočasových aktivit. 

Projekt si klade za cíl vzbudit v dětech zájem o aktivní sportování, vede je k týmové spolupráci a přináší radost z plnění úkolů jak individuálních, tak skupinových.

A jakou odezvu máte od dětí? Co je na „Světu“ baví nejvíc?

Odezva od dětí je velmi dobrá – děti se se zvířátky v pohybech ztotožňují a berou je „za své“. Pro děti je nejpříjemnější skutečnost, že po krátkém výkladu mohou většinu úkolů trénovat samostatně.

Chystáte se nějakým způsobem metodu měnit, nebo budete spíše usilovat o to, aby se co nejvíc usadila do povědomí? Přicházejí například od mateřských škol nějaké návrhy na změny v projektu?

Nyní ponecháváme metodu bez výrazných změn, neboť je potřeba, aby děti měly šanci dokončit všechny kategorie, tj. prví až třetí sešit. Jsem velmi potěšena, že je o ni opravdu velký zájem nejen v celé České republice, ale dnes i v zahraničí, a tak je třeba ji opravdu „usadit“.

V budoucnu nevylučuji obměny, které projekt mohou případně upravit či dále posunout.

VIDEO: Proč byste měli děti nechat viset na zábradlí

Jógou k rychlému porodu? Tato maminka říká, že díky cvičení porodila za deset minut
Obezita dětí: Dodatečné cukry do dětského jídelníčku nepatří
Školák, který za svou váhu nemůže, trénuje triatlon, aby mohl žít co nejdéle
Témata: Předškolák, Sport, Základní škola, Mateřská škola, pomoc, Dětská obezita, Jednota, šok, parkour, Týmová spolupráce, Obec, Výrazná změna, Sázka, Česká republika, Cvičební program, Triatlon, Pohybová dovednost, Velký zájem, Zrod, Svět zvířat, Nejmenší dítě, Běžné cvičení, Čéška, Sazka, Nultý ročník, Sport na Heureka.cz